Menu

Sudecka 100 - Najpierw marszem, potem biegiem

3 kolegów i miłość do górskich wędrówek - Tyle wystarczyło by stworzyć jeden z najbardziej znanych nocnych ultra-maratonów w Polsce - Sudecką Setkę. W tym roku bieg odbył się już po raz trzydziesty.

Głównymi inicjatorami biegu byli członkowie wałbrzyskiego oddziału PTTK: Jan Fajfer, Janusz Prociński i Stanisław Junak. Pierwsza Sudecka Setka ruszyła ze Szczawna-Zdroju w 1988 roku i miała nieco inny charakter niż morderczy bieg, do którego latami przygotowują się współcześni maratończycy.

Teraz w biegu startują setki biegaczy z całej Polski, ale w pierwszych latach, były to grupy po około 30 osób, a sam maraton był raczej 2 dniowym rajdem turystycznym, mającym ukazywać piękno gór kamiennych i wałbrzyskich. Każdego dnia uczestnicy mieli do pokonania trasę o długości 50km z przerwą na nocleg w schronisku Andrzejówka.

- Spotkało się 3 kolegów, pomyśleli, pokombinowali i stwierdzili, że trzeba zorganizować jakąś imprezę,która  zbierze szersze grono turystów i skłoni ich do wycieczki po naszych górach. To były te dwie setki takie, że nocowało się w Andrzejówce, a czas liczono od startu do mety (sumę z tych dwóch dni). Ale każdy kto ukończył trasę był zwycięzcą - tak to ustaliliśmy. - mówi Janusz Prociński, współtworca Sudeckiej Setki

- Najpierw żeśmy planowali którędy pójdziemy, ale potem trzeba było to obejść - zobaczyć czy na danej trasie nie ma jakiś utrudnień, wiatrołomów i tym podobnych. Świętej pamięci kolega Fajfer - on przeważnie te trasy obchodził. On był tez głównym inicjatorem całej imprezy. Z Boguszowa było jeszcze dwóch członków komisji górskiej - Janusz Prociński i Heniek Chojnacki. Ja np. mapkę przygotowywałem na tych pierwszych komputerach, więc to wszystko takie w powijakach jeszcze było. Robiiiśmy regulamin, mapki ze szlakami i ich opisem, kartki z miejscem na pieczątki na punktach kontrolnych, znaczki z numerkami dla zawodników. Wszystko w domu na foliarce. Po prostu, przy pierwszych setkach nie było wpisowego, więc praktycznie wszystko to robiliśmy na własny koszt. - mówi Stanisław Junak, współtworca Sudeckiej Setki

Z czasem impreza wzbudziła zainteresowanie zawodowych biegaczy i przez to też zmienił się jej charakter. Z początku nie wszyscy wiedzieli na co się piszą.

- Jak przyszli maratończycy to rzeczywiście impreza była jeszcze typowo turystyczna. Jak już szliśmy bez przerw to zakładaliśmy, że każdy powinien ukończyć trasę w te 24 godziny. I tak było, ale zdarzali się już tacy co ją poniżej 20 godzin pokonywali. - wspomina Stanisław Junak

- To są góry. Po którymś kilometrze pan już zmęczony szedł. Widzieliśmy go jak wyrwał się do biegu jak maratończyk, no i przyszedł moment, że stracił siły. To akurat Heniu Chojnacki sędzią był, podjechał, a my szliśmy szosą w Starych Bogaczowicach jeszcze.  Podchodzimy, a on mówi: "Źle się czuje. Jestem maratończykiem, ale to jednak są porządne góry , nie przygotowałem się". To pokazuje, na jaki wysiłek zdobywają się ci, co teraz tą trasę kończą w 8-9 godzin. - wspomina Janusz Prociński.

Obecna trasa Sudeckiej Setki obowiązuje od 2011 roku. Przez pierwsze 6 edycji każda trasa obfitowała w niespodzianki i widoki, ponieważ zupełnie różniła się od poprzedniej. W 1995 roku, impreza została przeniesiona do Boguszowa-Gorc.

- Założenie było takie, że każda nowa trasa Sudeckiej Setki miała być inna. Chodziło o to, żeby w trakcie przechodzenia tych Setek, turyści poznawali nasze góry. - mówi Stanisław Junak, współtworca Sudeckiej Setki

Janusz Prociński i Stanisław Junak mają powód do dumy. Mimo, że obecna Sudecka Setka znacznie różni się od turystycznego marszu jaki zapoczątkowali, to przyjazna  atmosfera maratonu przetrwała do dziś, a bieg jako wydarzenie sportowe na stałe wpisał się w szereg rozpoznawalnych atrakcji powiatu wałbrzyskiego.

pz

foto: pz/sudecka100.pl

Zapraszamy Cię do współtworzenia portalu walbrzych24.com
Zrobiłeś film lub ciekawe zdjęcie? Masz ciekawy temat? A może miałeś sporo szczęścia i znalazłeś się w odpowiednim miejscu i czasie w centrum wydarzeń... bierz telefon w dłoń i nagraj film lub zrób zdjęcie, a później wyślij do nas.
Pisz na adres: redakcja@walbrzych24.com

Komentarze

123 (8 lipca 2018 10:43)
Piękna historia! Aż miło się czyta, że obecni organizatorzy pamiętają o twórcach tego wydarzenia. Brawo dla założycieli i brawo dla obecnych organizatorów! OSiR Boguszów-Gorce - jesteście wielcy! Z roku na rok impreza jest co raz lepsza i oby ten poziom zawsze się podnosił, nigdy nie opadał!
11111 (7 lipca 2018 21:26)
Pierwszym sportowcem który biegał 100 km był Franek Skierucha oczywiście "Setkę Kaliską " pochodził z Boguszowa obecnie mieszka na Podzamczu, podejrzewam ,że podpowiedział żeby zrobić coś podobnego w Boguszowie. Pozdrawiam Franiu
Irenka (7 lipca 2018 19:51)
Pan Henryk Chojnacki a nie Hojnacki znany w Boguszowie miłośnik gór,turystyki i fotografowania . Pozdrawiam Panie Heniu.

Dodaj komentarz

Wałbrzych 24 aktualności

Wałbrzych 24 to wiodący portal informacyjny w mieście i regionie. Najważniejsze są dla nas informacje z Wałbrzycha, ale również piszemy o tym, co dzieje się w sąsiednich gminach takich jak  Świdnica, Boguszów - Gorce, Mieroszów, Szczawno Zdrój, Świebodzice, Głuszyca, czy Walim. Oprócz przekazywanych przez Wałbrzych 24 wiadomości, znajdziesz tu również wiele fotogalerii, rozmowy z zaproszonymi gośćmi, publicystykę czy informacje o wydarzeniach, imprezach i koncertach, które odbywają się w mieście czy okolicy.

Na stronie głównej Wałbrzych 24 znajdziecie aktualności czyli najnowsze informacje z miasta, jednak zachęcamy też do zaglądanie do innych kategorii - rozrywki, sportu, 112 czy do zakładki Po Sąsiedzku, gdzie znajdziecie wiadomości z okolicznych gmin.

Uprościliśmy też nawigację strony, by była bardziej intuicyjna, co ma ułatwić czytelnikom znalezienie szukanych informacji i jeszcze sprawniejsze poruszanie się po naszej stronie.

Wałbrzych najnowsze wiadomości

Często najnowsze wiadomości Wałbrzych tworzone są wspólnie z Wami - naszymi czytelnikami, za co serdecznie dziękujemy. Zachęcamy do przesyłania do nas informacji i zdjęć na adres: redakcja@walbrzych24.com.

Dzięki takiej współpracy jesteśmy w stanie szybko reagować i przekazywać Wam najnowsze informacje, pisać o realnych problemach miasta i mieszkańców. Zachęcamy też do śledzenia naszych social mediów - Facebook Wałbrzych 24, Facebook Telewizja Wałbrzych i kont na Instagramie.

Zachęcamy też do komentowania bieżących informacji z Wałbrzycha i okolic. Pod artykułami macie możliwość wyrażenia własnej opinii w komentarzach do czego gorąco zachęcamy.

Rozwiń
Do góry
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.