Do 3 grudnia w Wałbrzyskaiej Galerii Sztuki BWA przy ul. Słowackiego można oglądać wystawę prac Ryszarda Więckowskiego - ''Kreowane światłem'' .
Ryszard Więckowski urodził się w 1952 roku w Przemyślu. W latach 1972-1977 studiował w PWSSP we Wrocławiu. W 1977 roku uzyskał dyplom z wyróżnieniem na Wydziale Szkła. Pracę dydaktyczną rozpoczął w 1981 roku jako asystent prof. Ludwika Kiczury w Katedrze Szkła. W latach 1980 – 1988 związany był z hutą szkła artystycznego oraz pracownią witraży „INCO” we Wrocławiu. Od roku 1992 jest pracownikiem dydaktycznym w Katedrze Szkła Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, gdzie prowadzi pracownię Witraży i Szkła w Architekturze. Przewód kwalifikacyjny I-go stopnia zrealizował w roku 1999 (sztuki plastyczne w zakresie dyscypliny artystycznej wzornictwo). W latach 1997-2005 był pedagogiem szkoły Opus-Art. w Sosnowcu, gdzie prowadził pracownię witrażu. Stopień doktora habilitowanego w dziedzinie sztuk plastycznych, w dyscyplinie sztuk projektowych uzyskał na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu w 2014 roku. Brał udział w ponad czterdziestu wystawach zbiorowych w kraju i zagranicą. W swojej pracy artystycznej zajmuje się projektowaniem i realizacją witraży oraz szkła unikatowego do przestrzeni sakralnych i świeckich.
Tak Ryszard Więckowski mówi o swojej twórczości:
(…). Spójrzmy na witraż jak na szczególny rodzaj malarstwa. Jak na obraz malowany nie
na płótnie czy papierze, lecz w przestrzeni okna. Jak na obraz malowany nie farbą, lecz szkłem, malowany nie pędzlem a światłem.
Wnętrze obdarowane takim obrazem, staje się nieustanną galerią o stałej ekspozycji. Przyjmuje światło filtrowane przez witraż i dostraja do niego swoją atmosferę, stwarza niepowtarzalny klimat w pomieszczeniu i intryguje światłem przetworzonym.
O ile malarski dobór szkła tworzy klimat witraża, o tyle o jego charakterze decyduje rysunek ołowiu.
Przetworzenie malarskie szkła użytego w witrażu, jest następnym środkiem wyrazu plastycznego – środkiem o bardzo szerokiej palecie wartości i zastosowań. Szkło, z którego budujemy obraz witrażowy możemy przygasić, wzbogacić o grafikę, dodatkowe tony, złamać jego kolor, delikatnie lub mocno zmienić odcień, a więc wzmocnić lub osłabić – w zależności od potrzeby - każdy fragment pracy.(…).
Reasumując – powracam do przestrzeni, bowiem to ona określana jest ludzkiemu oku poprzez światło i jeśli światło to przetworzy, to przetworzymy tym samym sposób odbierania przestrzeni.
Takie jest przeznaczenie witraży rozumiane na płaszczyźnie artystycznej.
Światło jest wspaniałą materią twórczą i obcowanie z jej magią i tajemniczością wyzwala
w artyście głębokie pokłady wzruszeń, które ujęte w procesie kreacji opartej na wiedzy
i doświadczeniu mogą dostarczyć wielu wrażeń estetycznych odbiorcom tej sztuki oraz naznaczyć szczególnym charakterem obiekty architektoniczne i ich wnętrza. Czynić to możemy nie tylko witrażem klasycznym ale również szklanymi elementami umieszczonymi we wnętrzach i pełnym spektrum innych form przestrzennych, w których łączymy różne techniki gdzie możemy pozwolić spotkać się rysunkowi, malarstwu i rzeźbie w cudownym przeziernym medium.
adm
foto: Wałbrzyska Galeria Sztuki BWA
teks: Wałbrzyska Galeria Sztuki BWA
redakcja@walbrzych24.com
Dodaj komentarz