- Ta wystawa to dwie historie: historia człowiek i historia pszczół. Historia człowieka to w w moim przypadku mój o dwa lata młodszy brat, który 15 lat temu założył pasiekę i dlatego tutaj to mamy, bo wtedy tym wszystkim zainteresowałem się. No i historia pszczół, bo z tymi pszczołami raz jest lepiej raz jest gorzej - mówi Stanisław Brach.
Materiał użyty przez twórcę to porcelana.
- Dlaczego taki materiał? Bo ja jestem rzeźbiarzem ceramikiem. Kiedyś kończyłem technikum ceramiczne, później ASP w Krakowie (rzeźbę) i ten materiał mi został. Przez pryzmat pszczół, tej szlachetności owada, nie mogłem sobie pozwolić na jakąś kamionkę, a więc szukałem tego materiału najszlachetniejszego - mówi Brach.
Porcalana pochadzi z Ćmielowa, "niestety nie jest to wałbrzyska porcelana" - mówił artysta.
- Porcelana jest bardzo trudna. Plastry wyciągnięte ula posłużyły mi jako formy do zalania. To jest niesamowite w sensie efektu końcowego , że to się udało, bo kto z ceramików leje porcelanę, masę ceramiczną do wosku (śmiech)... Nikt takich rzeczy nie podejmuje się, bo to zaprzecza jakby czemukolwiek w ceramice. To się udało po wielu latach pracy i mogłem to zrealizować w tym właśnie materiale, który dla mnie jest tak bardzo szlachetny i powiązałem z tą szlachetnością i pracy i ogrganizacji życia pszczół - mówi Stranisław Brach.
Wystawę można oglądać w BWA w Zamku Książ.
Zobacz też:
Gość Dnia - Stanisław Brach
Stanisław Brach - Urodzony 1972 r. w Gorlicach. Profesor Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Od 2010 roku kieruje Pracownią Ceramiki na Wydziale Rzeźby warszawskiej ASP. Absolwent Wydziału Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, dyplom w pracowni prof. Mariana Koniecznego w 2000 roku oraz Technikum Ceramicznego w Łysej Górze (1987-1993). W 2014 roku uzyskał tytuł doktora habilitowanego w dziedzinie sztuk pięknych na Wydziale Rzeźby ASP w Krakowie. Laureat nagrody Rektora ASP w Warszawie (2011, 2019), stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2014), projekt artystyczny „Dwie przestrzenie”. Finalista międzynarodowego konkursu Taiwan Ceramics Biennale 2016, oraz złotego medalu za prace Miodem płynące na 45 Apimondia 2017, International Apicultural Congress, Istambuł, Turcja i 46 Apimondia 2019, International Apicultural Congress, Montreal, Kanada.
adm
foto: walbrzych24.com
redakcja@walbrzych24.com
Dodaj komentarz