W prace zaangażowanych było około 100 osób, z czego znaczną część stanowili konserwatorzy dzieł sztuki różnych specjalizacji (polichromie ścienne, rzeźba polichromowana, malarstwo, złotnicy itd.) oraz artyści, technicy różnych specjalności, naukowcy, badacze, specjaliści od multimediów.
Zakres prac obejmował konserwację malowideł ściennych w nawie głównej i prezbiterium o łącznej powierzchni 2 713,6 m², konserwację 14 obrazów wielkoformatowych wraz z ramami (część z nich o powierzchni ponad 20 m²) oraz 9 figur umieszczonych na filarach (każda o wysokości ponad 2,6 m). Mając na uwadze, że wysokość nawy w katedrze w Świdnicy wynosi 26 m, a obrazy są zawieszone pod sklepieniem, rzeźby w połowie wysokości filarów, realizacja prac była nie tylko wyzwaniem konserwatorskim, ale również logistycznym i organizacyjnym.
Wszystkie obiekty, które poddano konserwacji, zostały jednocześnie zdigitalizowane w ramach projektu multimedialnego muzeum, opracowano modele 3D dla osób niewidomych i słabo widzących wraz z opisem w języku Braille’a.
info: Dolnośląski Wojewódzki Konserwator Zabytków
foto: WTV
redakcja@walbrzych24.com
Komentarze